$39.58 €42.26
menu closed
menu open
weather +9 Київ

Олександр Гельман про життя в гетто: Навіть коли мама померла, я лежав біля неї і продовжував подумки грати у війну

Олександр Гельман про життя в гетто: Навіть коли мама померла, я лежав біля неї і продовжував подумки грати у війну Олександр Гельман: Люди сподівалися... Сподівалися, можливо, нас ведуть у таке місце, де буде непогано
Скріншот: Alexandr Gelman / YouTube

Драматург і письменник, автор п'єс "Протокол одного засідання" і "Зворотний зв'язок" Олександр Гельман під час Другої світової війни восьмирічним потрапив у гетто і прожив там три роки. У 2013 році він розповів в інтерв'ю проекту "Сноб", як сприймав війну і смерть, як безперервно грав у війну і чому вважає, що наразі в Росії створено всі умови, щоб до влади прийшли націонал-фашисти і трагедія повторилася знову. "ГОРДОН" із дозволу редакції публікує це інтерв'ю без скорочень.

Радянська влада звільнила мене від денного сну

– Яким було перше враження восьмирічного хлопчика від гетто?

– Знаєте, я спочатку хочу сказати от що: мені здається, що колишні в'язні гетто і концтаборів поступово вироджуються у старих більшовиків, які вже набридли всім своїми розповідями. І слухають їх тільки із ввічливості. От коли в радянські роки виступали більшовики, це було нудотно, і все було заздалегідь зрозуміло, і відчувалося, що людина розповідала це вже двісті разів... І я остерігаюся справити таке враження (сміється).

– Але тему – дитинство і концтабори, дитинство і смерть – у зв'язку з війною рідко порушують. Тому я впевнений, що враження старого більшовика ви не справите.

– Звичайно, доля дітей на війні – це найважче питання. Тому що всі дорослі, так чи інакше, винні в тому, що війна почалася. Дорослі бачать якийсь сенс у війні, у дорослих є мета – перемогти. Щоб усюди був Гітлер чи Сталін.

Для дитини нічого цього не існує. У моєму випадку це було особливо характерно, бо народився я в Румунії і з молоком матері ввібрав певну ідеологію, як це сталося, напевно, із радянськими дітьми. Я жив у невеликому містечку Дондюшани, яке населяли три народи: євреї, молдавани та росіяни. Мої батьки були простими людьми, які не мали вищої освіти. Але я три мови знаю з дитинства: румунську, ідіш та російську.

Коли в 1940 році в Дондюшани ввійшли радянські війська, мені було сім років. І я дуже зрадів приходу Червоної армії, тому що почався такий переполох, таке загальне збудження, що мама навіть перестала мене змушувати спати вдень. Так радянська влада звільнила мене від денного сну (сміється).

Я по всьому нашому містечку бігав і був щасливий. Окрім того, радянська влада познайомила мене з кіно. На базарній площі почали демонструвати фільми. І майже кожного вечора все містечко туди приходило зі своїми табуретками. Перший фільм, який я подивився, – "Циганський табір".

Радянська влада проіснувала в Дондюшанах рік – за цей час когось відправили в Сибір, когось заарештували. А пішла радянська влада якось раптово. Уночі. Уранці ми прокинулися – немає радянської влади.

Я дуже добре пам'ятаю, що мені все це подобалося. Колона, військові, ми всі йдемо в якийсь похід

– Дехто, лічені одиниці, до приходу німців устигли евакуюватися. Наша сім'я не могла цього зробити, тому що мама щойно народила. І от прийшли німці разом із румунами. І вже за тиждень усіх євреїв зібрали в одному великому дворі і сказали, що нас відправлять в інше місце.

Треба сказати – до сорому і жаху – ніхто не втік. Жодна людина! Адже ще можна було. Ми не змогли через маленьку дитину, але там були і молоді люди, і бездітні пари...

Дали одну підводу на всіх, туди ми поклали нашу бабусю Цюпу, вона погано ходила, та ще кілька старих і хворих. І ми пішли. Було незрозуміло, куди нас ведуть і навіщо... Охороняли нас усього три людини: румунський офіцер і двоє солдатів.

– Ви, напевно, ставили собі запитання: звідки взялася така покірність? Чому три солдати змогли вивести майже двісті осіб із однієї країни до іншої?

– Люди сподівалися... Сподівалися, можливо, нас ведуть у таке місце, де буде непогано. Можливо, це тимчасово. Можливо, буде робота. А головне, не було впевненості, що місцеве неєврейське населення зрадіє, якщо до них втечуть євреї. А коли ми перейшли Дністер і опинилися на Україні, вже й думки не було, щоб тікати. Ми відчули, як навколо нас згущується ворожість. Жителі українських сіл виносили, наприклад, півхлібини і просили натомість дві золоті каблучки. Жадібність була бузувірська. Куди ж нам було бігти? Хоча, як потім виявилося, були люди, українці, які ховали в себе євреїв. Порядних людей завжди мало, а в умовах війни, окупації тим більше.

Вийшли ми в червні і йшли довго, два тижні Молдавією, до нас приєднувалися євреї з інших містечок, колона ставала все більшою. Нас охороняли вже і румуни, і німці з собаками. Мені здається, нас стало більше ніж тисяча осіб.

– А дорослі, коли побачили, що колона стає все більшою, почали розуміти, що насувається якась загроза?

– Так, поступово з'являлося розуміння, але й охоронці почали ставитися суворіше. Але все це, про що я зараз кажу, я усвідомив уже після війни. Тоді я ні про що таке не думав. Я дуже добре пам'ятаю, що мені все це подобалося. Колона, військові, ми всі йдемо в якийсь похід. Хоча переходи були досить довгими, я на втому не скаржився. Я сприймав дійсність не такою, якою вона була, а такою, якою вона уявлялася моїй недосвідченій вільній уяві.

Дорогою помер мій брат, Велвале, у мами скінчилося молоко. Мама його, вже мертвого, донесла до місця, де ми зупинилися на нічліг

– Я ще до війни дуже любив грати у війну, і ця гра дістала нові можливості. Повз нашу колону проїжджали танки, німецькі частини – це було дуже захопливо. Я не знав тоді, ні хто такий Гітлер, ні хто такий Сталін. Я тільки знав, що Червона армія прийшла й пішла. А в моїх іграх воювали не росіяни з німцями, а німці з румунами. І румуни були доброю стороною, переможцями, а німці завжди програвали.

Дорогою помер мій брат, Велвале, у мами скінчилося молоко. Мама його, вже мертвого, донесла до місця, де ми зупинилися на нічліг. І ми поклали його до могили разом із жінкою, яка померла цього ж дня. Поклали брата мого їй на груди і закопали. Жодного навіть знаку не поставили.

– Ви зрозуміли, що трапилося?

– Звичайно, я розумів, що брата більше немає, але я швидко перейшов назад на ігровий настрій. Я знову командував уявними військами, знову перемагав, знову підкоряв ворожі армії. Потім нам довелося залишити на дорозі помирати бабусю Цюпу, мамину маму. Вона вже не могла рухатися, і була, як мені здається, непритомною. Мама поставила біля неї кухоль із водою, витерла з обличчя бруд, і ми пішли далі. А вона залишилася лежати на землі. Найімовірніше, тогож дня вона померла.

Нарешті ми прибули до Бершаді. Це єврейське містечко, набагато більше, ніж Дондюшани, районний центр. Ту частину Бершаді, де в основному жили євреї, перетворили на гетто. Нас поселили: у будинки, у підвали. Місцеві євреї мали хоч якісь запаси, у них були зв'язки з населенням сусідніх сіл; у нас же нічого цього не було.

У Бершаді було два коменданти – румунський і німецький. Румунський займався безпосередньо гетто, а німецький за ним стежив.

Найстрашнішою була перша зима – з 1941-го на 1942 рік. Страшні морози. Нас помістили в холодному підвалі. Тієї зими померли всі мої близькі, окрім тата. Мама, її сестра з чоловіком і сином, мамин брат із дружиною і сином, мамина двоюрідна сестра з дітьми. Із 14 людей залишилося двоє – я і батько. Його батьки, я їх тут теж рахую, були в іншому гетто й померли там.

Вони поклали маму на сани, відкрили їй рота, кліщами вирвали золоті зуби і поклали до кишені

Чоловіків, здатних працювати, водили на цукровий завод, на олійню, ще на якісь підприємства. І звідти вони щось приносили. Тато приносив з олійниці макуху, шматки макухи – така твердокамінна речовина, яка залишається від насіння після того, як з нього вичавлюють соняшникову олію. Я дуже любив макуху – відкушував, гриз із задоволенням.

Потім, у наступні роки, стало легше. Узагалі, було дуже нерівно: то з нами поводилися вкрай суворо, то відпускали трохи віжки.

Тато розповідав, що до гетто приїжджали лікарі, які ставили експерименти на людях. Вони перевіряли, яку температуру може витримати людина – від холодної води до окропу. Час від часу вішали когось за зв'язок із партизанами. Як правило, це були місцеві, бершадські євреї.

Бершадський рабин збирав із мешканців гетто золото, щоб віддати його коменданту. Тому що той періодично заявляв, що всіх нас збираються знищити або відправити до табору. Можливо, він обманював, але як це перевірити? І люди віддавали останнє. Потім рабина розстріляли. Мабуть, він уже не міг нічого принести, і тоді його й усю його сім розстріляли.

Я настільки звик до смерті, що ставився до неї абсолютно спокійно. Але мене вразив один випадок. Я про нього ніде не писав, не розповідав. Приїхала за трупом мами і за іншими небіжчиками похоронна команда. Це були євреї. А в мами було три золоті зуби. Вони маму поклали на сани, відкрили їй рота, кліщами вирвали золоті зуби і поклали до кишені.

За рухами цих людей я здогадався, що вони роблять це не вперше. У той момент я відчув увесь жах того, що відбувалося, так сильно, як ніколи раніше... Напевно, ці зуби допомогли комусь вижити. Все одно це було жахливо. Але мене знову врятувала моя нестримна уява. Навіть коли мама померла, я лежав біля неї і продовжував подумки грати у війну. Я звик, що люди вмирають. Я навіть не відчував особливого жалю. Ну, померла. А до цього померла мамина сестра. А до цього помер її син...

Коли померла мама, батько лежав з одного боку, а я – з іншого. Вона лежала, вкрита шаллю, і хоча нам було холодно, ми з неї, мертвої, шаль не знімали.

– А ви думали, що теж можете померти?

– Не можу сказати, що я боявся смерті чи думав про смерть. Багато своїх тодішніх станів я не можу пояснити. І навіть не можу точно відновити. Я не знаю, що сталося у гетто з моєю головою, з моєю душею. Але щось сталося – це безсумнівно. Я багато разів це виявляв.

Наприклад, пам'ятаю, коли ми жили в Ленінграді, чоловік однієї моєї доброї знайомої наклав на себе руки. Втопився. І ми, щоб її підтримати, поїхали на озеро, звідки повинні були витягнути його тіло. Я пам'ятаю, що коли побачив його труп, нічого не відчув; це йде з мого дитинства. Я зовсім не бездушна людина, але не минає просто так спілкування з померлими, мертвими людьми, яке було в мене кожного дня. Адже тут, поряд із ними, їли, виходили по нужді... Смерть була включена в моє життя абсолютно.

Є речі, про які страшно згадувати, але вони становлять невід'ємну частину мого досвіду... Я досі все це і чую, і бачу, і відчуваю... досі нігті моїх великих пальців відчувають, як я чавив ними в нашому підвалі вошей. Це супроводжувалося огидним тріском, і всі, хто був у змозі це робити, робили. Це була страшна симфонія з тріску розчавлюваних комах.

Будь-яка війна є злочином дорослих перед дітьми. Усіх дорослих, не лише ватажків воєн

– У гетто існували такі поняття, як, наприклад, дружба?

– Дружба дорослих? Існувало скоріше співчуття місцевих євреїв до приїжджих. Узагалі, у гетто жило багато різних людей – і поганих, і добрих, все, як скрізь. У гетто були навіть повії.

Після тієї страшної зими ми перебралися до будинку однієї жінки – вона у свій двокімнатний будиночок узяла чотири сім'ї. Жили там ми з татом, іще одна сім'я з трьох осіб, сім'я з двох і ще дідусь з онуком. Ми на підлозі буквально лежали один на одному.

Ця жінка, її звали Іта, тітка Іта, прагнула нам допомагати, ділитися з нами. І не тільки вона – багато місцевих євреїв поводилися дуже добре щодо тих, кого туди пригнали.

Але мене від усього цього кошмару рятувала гра. Я грав шалено, безперервно. Я навіть міг обходитися без всякого простору – все відбувалося в уяві. Воно породжувало події і ситуації, я був ким завгодно і де завгодно, але з особливою пристрастю я грав у війну. Для того, щоб грати, мені не потрібно було мати друзів. Я навчився грати мовчазно. Я міг навіть і не рухатися. Усе відбувалося всередині мене, і я грав протягом усіх трьох років, які провів у гетто.

– Гра для вас стала безумством чи порятунком?

– Я не знаю. Думаю, це суміш божевілля і порятунку. Але це була не свідома втеча від реальності. Це виходило інстинктивно. Щось мені не давало приймати те, що відбувалося, всередину себе, у свою глибину.

Діти як божевільні – в тому сенсі, що вони не розуміють, що з ними відбувається і що відбувається навколо. Вони під владою інстинктів і уяви. Мінімальний досвід життя. В певний момент я почав думати, що іншого життя взагалі немає на світі. Я геть забув своє довоєнне життя. Не було запитання: а що було до цього? Є тільки гетто, і завжди буде тільки гетто. Коли я повернувся в Дондюшани, я насилу згадував: от дівчинка Клава, ось наш будиночок, наш двір – я все забув, і пам'яті довелося все заново відновлювати...

Я пам'ятаю, як починаючи з 1944 року німці відступали. Сусіднім шосе проїжджали танки, машини, мотоцикли... І я примудрявся з цими військами воювати, посилав проти них своїх уявних солдатів, а оскільки я був командувачем усього: і нападників, і тих, хто відступав, деколи відбувалися дуже складні баталії (сміється).

Я знайшов соратників по грі, кількох хлопчаків та дівчат, у 1943 році ми рили тунелі, такі глибокі, що можна було там сховатися. Ми забували про все інше. Гра ставала реальністю, а реальність зникала. Приходиш у цей світ, після гри, у наш будиночок, де живе купа людей, тіснява, і цей реальний світ настільки гірший, що тільки й мрієш, щоб скоріше настав ранок, і можна було грати знову. Я пам'ятаю, що, лягаючи спати, я мріяв, як уранці ми знову підемо копати траншеї, вести розвідувальні дії...

Знаєте, адже люди завжди трохи грають. Я от навіть просто зараз трохи граю. Я перетворився на такого бадьорого оповідача про дуже сумні речі. Але ж це не зовсім природно. Коли я про це думаю наодинці з собою, я перебуваю в зовсім іншому стані. Але розповідати про це, перебуваючи в такому важкому стані, я б не зміг. І тому – трохи граю зараз, звичайно. Написати і прочитати написане – так, а коли розповідаєш про ці події, вкрадається фальш, гра.

Найголовніше, що я хочу сказати: будь-яка війна є злочином дорослих перед дітьми. Усіх дорослих, не лише ватажків воєн. Усі дорослі винні перед усіма дітьми, якщо вони не перешкодили виникненню війни. Це жорстокий злочин, який відбивається на кількох поколіннях. Я з величезним сумом думаю про дітей, які пережили чеченську війну...

Уперше і востаннє в житті тато мене побив. Страшно побив

– У ваших творах є страшна думка: "Якщо ви, дорослі, вирішите почати війну, повбивайте спочатку всіх дітей. Тому що діти, які залишаться живими після війни, будуть божевільними, вони будуть виродками".

– Розв'язуючи війну, ви повинні розуміти, пам'ятати: ви будете вбивати, калічити дітей, так чи інакше. Так, можливо, вас зупинить закон, який свідчить: починаючи війну, ви зобов'язані спочатку знищити дітей. Робіть це заздалегідь, якщо у вас такі великі ідеї, що ви готові на все заради їх здійснення.

Зараз війни абсолютно безглузді – з урахуванням планетарних небезпек, моторошної нової зброї. Ситуація у світі, гарантування безпеки вимагає планетарного управління, чогось на кшталт світового уряду. Зараз у світі, як мені здається, ми спостерігаємо гострі реакції на неминучість об'єднання. Завзятий націоналізм, релігійний екстремізм – це від відчуття, що доведеться об'єднатися, інакше загинемо.

Війни безглузді, тим не менш вони є і тривають постійно! І все-таки замість генерала головною людиною епохи стає парламентер, дипломат – той, хто вміє досягати компромісу.

Я вважаю, що після епохи боротьби, яка тривала протягом багатьох століть, світ вступив в епоху компромісу. Компроміс не менш повноцінна, шанована форма поведінки людей, подолання конфліктів, ніж боротьба. А головний компроміс – це коли людина, усвідомлюючи, що вона помре і її життя втратить сенс, тим не менше, продовжує жити, хоче жити і любить жити. Це фундаментальний компроміс: між змістом і абсурдом життя.

От я стара людина, мені скоро 80 років, а я мрію, щоб моє життя тривало ще певний час... І це змушує мене йти на певні компроміси: дотримуватися дієти, рідше й менше випивати, кинути палити, хоча здавалося, не зможу жити без курива, і ще багато іншого.

– Якими були основні події вашого життя в гетто, крім тих, про які ви вже розповіли?

– Була ще одна подія, дуже важлива. Узимку 1943 року оголосили, що Червоний Хрест організовує вивезення дітей-сиріт із гетто до Швейцарії, а звідти – до США. Була квота – 50 сиріт. Я не був сиротою, але тато якимось чином домовився з потрібними людьми, і мене сиротою визнали (сміється). Я взагалі не любив тата ні про що питати; і про все, що пов'язано з гетто, я ніколи не хотів знати більше, ніж знаю, – так що я не в курсі, як він цього домігся.

Я прийшов у вказане місце, мене одягли в чисту, нову одежинку – у пристойний костюмчик; потім нас відправили переночувати, щоб рано вранці зібратися для відправлення. Уранці всіх нас розсадили по десять людей на одні сани, і кортеж рушив до залізничної станції. Пам'ятаю, поруч зі мною сиділа дівчинка – худенька, тоненька, як дощечка. Наближаємося ми до мосту через річку. І перед тим, як зовсім виїхати з гетто, я раптом зіскакую, кочуся по насипу і біжу до тата. Уперше і востаннє в житті тато мене побив. Страшно побив. Я досі не розумію, чому я зістрибнув. Чи то мені стало страшно без тата, чи то я не захотів розлучитися з нашими траншеями, із нашими іграми. Довелося той гарний костюмчик зняти й одягнути назад лахміття.

А всі ці хлопці дійсно потрапили до Швейцарії, і багато з них досі живуть у США.

Із вежі висунувся молодий танкіст і запитав: "Ну що, жиди, живі?" І в той момент слово "жид" ми сприйняли як золоте, чудове слово!

– Як проходив ваш день у гетто?

– Ми спали поруч, притискалися один до одного, тому що було холодно. У туалет ми на вулицю виходили навіть узимку. Іноді, щоб сходити в туалет, доводилося переступати через труп, тому що небіжчиків складали ближче до виходу. Я не пам'ятаю, щоб я в ту зиму вставав, ходив, гуляв. Тільки туалет. Весь інший час я лежав і грав.

Потім, коли ми жили в тітки Іти, стало трохи краще. Ми спали на підлозі. Батько завжди прокидався раніше. Коли я прокидався, він уже був на ногах – і в кімнатці робився якийсь чай, якийсь дуже убогий сніданок. Дівчинку, дочку господині будинку, я втягнув у мої ігри. У них на горищі були книги, і син цієї жінки показував нам портрети: "Ось це – Троцький, це – Сталін"... Так я вперше дізнався, що є якісь вожді, важливі люди... Я чув розмови дорослих, коли фронт наближався, що наближається звільнення, але я не дуже розумів, хто наближається і хто нас звільняє.

І до речі, я не пам'ятаю, щоб за весь цей час я подивився на себе у дзеркало. Хоча в будинку, де ми жили, дзеркало було. Але у мене жодного разу не виникло бажання побачити: який я? Я не хотів цього.

– Ви могли б знайти один вичерпний образ, що таке гетто для 8–10-річного хлопчика?

– Мертві люди. Багато мертвих людей. Легкість смерті. Смерть – як дурниця, як викурити сигарету.

Були в ті часи і страшніші місця, ніж Бершадь. У нас все-таки існували хоч якісь можливості вижити. Але все одно перехід від життя до смерті був абсолютно дріб'язковим...

От часто кажуть, що радянська влада і фашисти – щось однакове. Сталін і Гітлер і справді мають дуже багато схожих рис. Але я ніколи не забуду, що нас звільнив радянський, російський солдат. Ми стояли змучені, брудні й дивилися на радянський танк, який в'їхав просто в гетто. Він зупинився, із вежі висунувся молодий танкіст і запитав: "Ну що, жиди, живі?" І в той момент слово "жид" ми сприйняли як золоте, чудове слово! Він сказав його так добродушно! Себе я не пам'ятаю особливо радісним, але пам'ятаю, що навколо були такі щасливі люди!

Можна говорити про радянський лад усе що завгодно, але те, що Червона армія визволяла гетто і концтабори, зокрема й Освенцим, забути не можна. Звичайно, якщо згадати про те, на які жертви заради перемоги довелося піти народам СРСР, складається дуже несприятливе враження від тих, хто стояв на чолі країни, на чолі армії. Але коли згадуєш конкретний факт, то відкидаєш своє знання і розуміння історії. І залишається лише один образ: радянський танкіст, який звільнив нас. Того дня закінчилося наше горе.

І почалося інше життя. Я повернувся в Дондюшани, сусіди, які забрали наші речі, принесли їх назад. Деякі користувалися нашими подушками, ковдрами, простирадлами – вони випрали їх і повернули. А одна сусідка як забрала деякі речі, так і зберігала. Не користувалася ними. Це я запам'ятав.

Я відчув: державі не подобається, що я був у гетто. Мабуть, я мав тікати або накласти на себе руки

– Після війни тато одружився, мені не подобалася мачуха, і я вирішив, як мій друг, вступити в Чернівці до профтехшколи трикотажників. Потрібен був атестат за сім класів. Після гетто мене спочатку допустили у другий клас, потім перевели до четвертого, потім до шостого. І тут тато, щоб я міг поїхати до Чернівців, купив мені атестат за сім класів. Я пам'ятаю, який був вражений. Директор нашої школи був дуже суворий, ми всі його боялися, і раптом – продав татові атестат... Це була моя перша зустріч із корупцією. Тим не менше, від атестата я не відмовився (сміється).

Коли я думав у ту пору про навчання, у мене в голові й думки не було, що треба б отримати вищу освіту, далі ремісничого училища мої претензії не заходили. Тільки коли я вже працював у Львові на панчішній фабриці, я закінчив десятий клас вечірньої школи. При вступі до військового училища я написав в автобіографії, що я був у гетто. Мене викликав кадровик, майор, дістав листок з моєю автобіографією, де червоним олівцем було відкреслене "перебував у гетто". І він мене запитав, грізно так: "А чому ви не евакуювалися?" – "Мені було вісім років!"

І я відчув: державі не подобається, що я був у гетто. Мабуть, я мав тікати або накласти на себе руки. І тоді я був би гідним громадянином своєї країни, хоч уже і неживим. Багато хто, звичайно, приховував, що був у гетто, тому що це вважалося ганебним. Це як бути в полоні. А я не приховував не тому, що я герой, а тому що я в першій автобіографії написав, що був у гетто, і потім приховувати це було нерозумно й небезпечно. Але майже кожного разу, коли я офіційно стикався з радянською владою, мені давали зрозуміти, що перебування в гетто не прикрашає моєї біографії.

Тим не менше, в училище мене взяли. Там був іще один випадок. Коли почалася справа лікарів, на моїй роті було два євреї, нас ніхто не ображав, але напруга все ж відчувалася, тому що у всіх газетах писали: євреї-лікарі вбивали, цькували, знищували... Та якось увечері, коли я сидів у бібліотеці, до мене підійшов старший лейтенант і каже: "Ви курсант Гельман?" – "Так". – "Начальник політвідділу, полковник Третьяков, чекає на вас у себе за півгодини".

Я швидко здав книги і пішов. Приходжу до начальника політвідділу і по обличчях розумію, що тут зібрали євреїв. Людей п'ять. Полковник Третьяков каже: "Я вас зібрав, тому що зараз через справу лікарів можуть лунати якісь неприємні для вас вислови або навіть дії. Я вас прошу, якщо хтось образить вас, зателефонуйте старшому лейтенанту (запишіть його телефон), і ми зробимо все, щоб цього не було". Я пам'ятаю, що був зворушений до сліз...

Небезпечний не Путін сам собою, небезпечно те, що він починає спиратися на ті групи населення, які схильні до насильства

– А бажання помститися німцям у вас не було?

– Я тривалий час ставився погано до німців. І коли я вперше потрапив у НДР, був дуже насторожений. Досі не можу сказати, що їх люблю. Не ненавиджу, але й не люблю. Розумієте, справа, звичайно, не в німцях. Найстрашніше – це те, що будь-яка людина може стати фашистом. Людина слабка, її психіка дуже рухлива, гнучка, а шар культури дуже ламкий і тонкий... Страшні умови, за яких люди отримують право на насильство. І коли я чую слова про те, що ми не дістали уроків, я погоджуюся. Ми не дістали головного уроку: не можна створювати умови, не можна допускати, щоб виникали умови, за яких все нице в людині отримує свободу реалізуватися. У Росії з'явився фашизм, бо виникли такі умови. Можна лаяти радянську владу, але відвертих націонал-фашистів тоді не було.

А зараз? Раптом активізувалася не найкраща частина козацтва, деякі православні священики дуже войовничо налаштовані проти будь-якого інакомислення, навіть з'явилися священики, які прославляють Сталіна.

Настав час, коли люди, схильні до ницої поведінки, дістають великі можливості. Небезпечний не Путін сам собою, небезпечно те, що він починає спиратися на ті групи населення, які схильні до насильства, яким властиве грубе спрощення реальності. А з нормальними людьми, з інтелігенцією він пориває. Він від них відходить, тому що з ними йому складно. А треба вчитися знаходити контакт зі складними людьми, не відступатися від них і шукати підтримки у найбільш малограмотних, далеких від справжньої культури людей.

Потрібні керівники, які чітко розуміють, наскільки небезпечне заохочення ксенофобії, спрощенства, будь-яких форм ницої поведінки. У такому середовищі миттєво з'являються люди профашистські (приховані або прямі). Вони завжди дуже активні, у них маса ініціатив, вони жадають впливу і влади. Боюся, що цим хибним небезпечним шляхом наше суспільство зайшло вже надто далеко. якщо зараз провести по-справжньому вільні вибори, ви думаєте, що переможе наша опозиція? Ні. От якби, наприклад, Квачкову (колишній полковник військової розвідки (ГРУ) РФ Володимир Квачков, засуджений у 2013 році за спробу збройного заколоту."ГОРДОН") дати ефір на телебаченні, допустити його до всіх ЗМІ, виберуть Квачкова, а не Путіна.

Виникла ця ситуація з вини тих, хто нині володарює. Уже протягом багатьох років відсутня хоч трохи серйозна політика демократичної, гуманітарної освіти мас. Усе скероване тільки на збереження й примноження влади путінської команди. Й існує, я вважаю, серйозна небезпека, що хоч мінімально демократичні вибори приведуть до влади пофашистського діяча. Станеться те, що сталося в Німеччині, коли на демократичних виборах переміг Гітлер. І тоді виникнуть умови, за яких – не дай боже! – стане можливим повторення всього, що було зі мною і моєю сім'єю.

Джерело: "Сноб"